Mezi současné modní záležitosti patří např. i tónování autoskel. má také své praktické stránky a svou historii.
Hlavním důvodem této technologie nebyla původně móda, ale především potřeba eliminovat sluneční záření, které proniká čirým sklem.
V 60. letech 20. století se uskutečnily první pokusy. Další rozvoj této technologie následoval i v dalších letech. Dělo se tak především u sklem opláštěných budov, kde vznikly požadavky obyvatel na ochranu proti škodlivému ÚV záření.
Vznikaly tak i požadavky na stejnou ochranu u automobilů, kdy z této nutnosti ochrany proti ÚV záření stala také módní záležitost. Tím se zabývá obor tónování autoskel.
Jednou z technologií je tzv. pokovení skla. Děje se tak nanesením slabé vrstvy kovu (může to být titan) ve vakuové peci. Touto technologií dochází u skla k pohlcování tepelného a ultrafialového záření uvnitř vozu a také zabraňuje oslnění.
Další technologie je lepení tónovacích fólií. Jedná se o moderní vícevrstvou konstrukci fólií, která má stejné vlastnosti jako pokovení skla. Je zajištěna funkce ÚV filtru a má perfektní přilnavost. Další vrstvy zajišťují odraz světla, vysokou životnost i odolnost proti otěru.
Kvalitní tónovací fólie odráží méně světla než-li samotné sklo a jsou jsou v nereflexivních odstínech. Podle typu fólie je možné zvolit požadovanou světelnou propustnost. Demontáž fólií je možná kdykoliv a zárukou je u i standardizovaný tón při stejném druhu fólií.
Další důležitou funkcí je ochrana při havárii, kdy fólie drží části skla pohromadě a snižuje tak nebezpečí poranění osob uvnitř vozu.
V případě použití tónovací fólie nejsou potřeba žádné zvláštní prostory a technika. Instalaci je možné provést během pár hodin.
Pří rozhodování, který způsob tónování zvolit, je rozhodně výhodnější tónování autofólií. Není nutné demontovat skla vozu, práce je tedy rychlejší a fólie má lepší vlastnosti, než-li způsob přímého pokovení skel. Dále velkým benefitem je, že fólie jsou atestované pro silniční provoz.
Předchozí a následující článek